Dijous, l’expert en neuroeducació David Bueno va realitzar una conferència a l’Auditori d’Amposta en què va explicar de quina manera funciona i aprèn el cervell durant l’adolescència. En la xarrada “El cervell de l'adolescent: entendre’l per a entendre’ls”, Bueno va destacar la importància de treballar el benestar emocional dels adolescents per millorar i promoure l’aprenentatge, així com establir vincles entre l’adult i l’adolescent.
Tal com va explicar Bueno, l’adolescència és el moment en què es produïx la poda neuronal. És a dir, el procés mitjançant el qual el cervell elimina aquelles connexions neuronals associades a comportaments infantils per fer-ne de noves mitjançant la pràctica de l’assaig-error, fet que explica les ganes d’experimentar coses noves, l’alta sensibilitat emocional i la disminució de la capacitat de reflexió que tenen els adolescents.
És per això que Bueno va assenyalar la necessitat de generar vincles i confiança entre adult i adolescent per proporcionar-li l’autoconfiança que necessita per prendre bones decisions, així com rebaixar els nivells d’estrès potenciant emocions favorables a l’aprenentatge com ara l’alegria i la sorpresa.
Bueno també es va referir als horaris escolars. I és que a l’adolescència el ritme circadiari s’endarrerix dues hores de mitjana durant l’adolescència, cosa que explica que els adolescents se’n vagen a dormir més tard i rendisquen menys les primeres hores del matí.
La xarrada, que va aplegar una vuitantena de persones, entre docents i famílies, va ser organitzada per l’Institut de Tecnificació dins el programa d’innovació pedagògica MUFPS.