L’ordenació del currículum de l’Educació Secundària Obligatòria s’estableix d’acord amb un model d’ensenyament i aprenentatge de caràcter competencial i en el marc d’un sistema que preveu l’orientació educativa i l’atenció a tot l’alumnat com la principal eina per afavorir la continuïtat formativa en els ensenyaments postobligatoris.
La finalitat de l’Educació Secundària Obligatòria és l’assoliment de les competències clau que permeti a tots els alumnes:
Ha de garatir la igualtat real d’oportunitats per desenvolupar les capacitats individuals, socials, intel·lectuals, artístiques, culturals i emocionals de tots els nois i les noies que cursen aquesta etapa. Per aconseguir-ho, cal una educació de qualitat adaptada a les necessitats de l’alumnat que afavoreixi l’èxit escolar i l’equitat en la seva aplicació i distribució en el territori.
Ha de contribuir al desenvolupament de les habilitats i les competències que permetin als alumnes assumir amb responsabilitat els seus deures i exercir els seus drets respecte als altres, entendre el valor del diàleg, de la cooperació, de la solidaritat, del respecte als drets humans com a valors bàsics per a una ciutadania democràtica.
A la vegada, ha de contribuir a desenvolupar i consolidar hàbits d’estudi, de treball individual i cooperatiu, desenvolupar l’esperit emprenedor i la confiança en si mateix, el sentit crític, la iniciativa personal i la capacitat per aprendre a aprendre, planificar, prendre decisions i assumir responsabilitats.
L’institut de Tecnificació situa l’estudiant com a protagonista del seu propi aprenentatge, posant en valor l’esforç i el compromís, a fi de formar ciutadans lliures i autònoms. Per al creixement complert de l’alumne/a resulta fonamental el guiatge del tutor/a, en una acció tutorial en la que els agents (estudiant, família, escola de primària, professorat, tutor/a) intervenen tant en la vessant acadèmica com en l’acompanyament emocional.